Utleier betaler ikke tilbake depositum pga påstått skade
Det har kommet litt vann på kjøkkengulvet (billig laminat som tålte ikke vann i 10 min), og har skjedd vannskade på 2 paneler (man kan nesten ikke se skadene fordi de er så små). Utleieren nekter å betale tilbake depositum (depositumkonto er en vanlig konto som kun han har tilgang til). Og begrunner det hele at han må bytte hele gulvet på kjøkkenet og det vil koste 8000 (akkurat det samme som depositum var på). Han kommer nok ikke til å bytte gulv en gang. Hva bør jeg gjøre i den situasjonen?
Svar:
Det finnes nok ulike fremgangsmåter for hva du kan gjøre i en slik situasjon. I den anledning finnes det neppe et klart fasitsvar for hva som er den mest fornuftige løsningen.
En mulig løsning vil imidlertid være at du tilbyr å erstatte kostnadene på de to panelene som er skadet dersom du mener at det er unødvendig å bytte gulv på hele kjøkkenet. Dersom utleieren skulle avvise dette kravet, vil du som et alternativ kunne kreve utbetaling av depositumsbeløpet i tråd med reglene om dette i husleieloven § 3-5 (6) 2. og 3. pkt. Etter denne bestemmelsen følger det nemlig at leietaker kan fremsette et krav til banken med krav om utbetaling av beløpet. Banken er da forpliktet til å varsle utleieren skriftlig om kravet og samtidig opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leietakeren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer et motkrav eller dokumenterer å ha reist søksmål. Slike saker kan ofte løse seg på dette stadiet dersom utleier mottar en slik oppfordring til å ta initiativet til en rettslig behandling av saken.