Utbygger svarer ikke på henvendelser om mangler

Publisert: 08.01.2019

Kjøpt bolig. Mangler 1 års-befaring og vil selge, men skulle gjerne hatt utbedret mangler på boligen. Overtagelsen var i juni i 2017, og utbygger svarer ikke på henvendelser. Når han svarer er det svevende, og går rundt grøten.

Hva kan man gjøre? Hva slags rettigheter har man mot utbygger? Har ikke nok kunnskap om dette til å finne ut av det på egenhånd.

Svar:

Jeg vil dessverre si at det er en klassisk situasjon at henvendelser til enkelte utbyggere blir mangelfullt besvart etter overtagelsen av boligen og utbygger har mottatt kjøpesummen. Årsaken til dette er enkel det er for å spare penger til tiltak som skal lukke mangler som oppdages ved overtagelse og senere.

Hva kan man gjøre?

I henhold til bustadsoppføringsloven så har man rett til å kreve senere befaring av boligen (ettårsbefaring).

Men om utbygger ikke responderer på dette så kan man ikke tvinge utbygger til slik befaring eller at man har andre pressmidler for å få realisert dette. Den eneste konsekvensen av manglende deltakelse fra utbygger vil kunne være at dette kan tale imot utbyggers sak i forhold eventuell senere tvist om når en mangel ble oppdaget.

Mitt råd i alle slike saker er å gi frister. Det viktigste er imidlertid at man reklamerer på forhold som mener er mangelfullt med boligen. Det bør her fremgå hva man mener er galt, og gjerne hva som skal gjøres med dette. Dette er avhengig av om forholdet kan/bør utbedres eller om det er snakk om et prisavslag eller erstatning. Utbyggere er som regel tjent med at de selv finner en løsning for å utbedre eller erstatte mangelen. Det bør derav settes en frist for utbygger til å iverksette de tiltak som man mener er hensiktsmessig og som kan aksepteres av kjøper, Om fristen ikke overholdes må det fremgå klart og tydelig at utbyggers rett til å utbedre mangelen tapes slik at man har rett til å engasjere noen andre til å utbedre forholdet (om det kan utbedres) og at man har rett til å kreve denne utgiften erstattet.

Slik reklamasjon vil jeg anbefale at man fremmer så snart som mulig. Om dette ikke fremmes raskt nok vil man kunne tape rett til å få mangelen utbedret eller erstattet.

For øvrig vil jeg anbefale at man ser på lov om bustadsoppføring som er en forbrukerlov som er lett tilgjengelig i forhold til å kunne bli forstått av folk flest om man ikke ønsker å anvende advokat, Jeg vil generelt dog anbefale at man raskt tar kontakt med advokat om man ikke blir hørt av utbygger.

Med vennlig hilsen, advokat Stig Rune Østgaard

Del denne artikkelen: