Rettigheter som tilkallingshjelp og korona

Publisert: 12.03.2020

Jeg jobber som som vekter (stillingsbeskrivelse tilkallingshjelp). Jeg er satt opp på vaktlister på ulike arrangementer/oppdrag som er bestilt. Nå i disse coronatider blir mange av disse avbestilt og arbeidsgiver mener de ikke behøver å betale siden jeg er ekstrahjelp. Vaktene er bekreftet og var i en vaktliste. Det er ikke tatt noen forbehold fra arbeidsgiver om at arrangement kan bortfalle. Har de da en lønnsplikt? Jeg har jo satt av tid til arbeid og planlegger min økonomi deretter.

Svar:

Arbeidsmiljølovens regler gjelder fullt ut. Det er ingen endring i det. Et arbeidsforhold er basert på arbeidsavtalen. Den gjelder så lenge partene (i fellesskap) ikke har opphevet den. Om det er arbeide å utføre, er arbeidsgivers risiko, uansett årsak - i utgangspunktet. Unntaksregler kan komme inn og forstyrre balansen i forholdet. Både en pandemi og krig er uforutsette forhold som kan frita partene fra sine forpliktelser etter en avtale. Men, det må en konkret vurdering til i hvert enkelt tilfelle. Det må uansett kunne kreves at arbeidsgiver følger arbeidslivets "kjøreregler" og forholder seg til de prosedyrer og muligheter som ligger i disse. Det må kunne kreves en ansvarlig opptreden fra arbeidsgiver. Det er for lettvint å kun "vise til" at du er ekstrahjelp eller annet. Din arbeidsavtale kan kun avsluttes med en gyldig oppsigelse. En oppsigelse må følge arbeidsmiljølovens formelle regler og være saklig begrunnet. Det medfører oppsigelsestid og lønnsplikt for arbeidsgiver i oppsigelsestiden. Et annet alternativ for arbeidsgiver er å gå til permittering. Det medfører plikt for arbeidsgiver til å betale lønn i arbeidsgiverperioden, men den ansatte får da "lønn" fra det offentlige deretter selv om det normalt blir et lavere beløp. Så kan arbeidsgiver se tingene an og om oppdraget kanskje likevel skal gjennomføres. Det vil nok bli stilt strenge krav til arbeidsgivers fremgangsmåte og vurderinger i en situasjon som din. Men det kan ikke gis et generelt og altomfattende svar på ditt spørsmål. Alt avhenger av en vurdering av det konkrete tilfelle og hva som gjøres fra arbeidsgivers side. Men noen automatisk adgang til ikke å betale avtalt godtgjørelse til deg, følger ikke av den situasjonen som du beskriver.

Med vennlig hilsen, advokat Ådne Jareld

Del denne artikkelen: