Kreditor nekter å slette purregebyr
Bestilte varer i en nettbutikk, og mottok faktura med forfall 9.7. I feriemodus gikk denne i glemmeboka, men betalte den snarest 23.7. Pengene ble trekt fra min konto denne dagen. Dagen etter mottar jeg faktura fra kreditor på 70 kr, som er purregebyr. Altså ikke en purring på opprinnelig faktura. Jeg kontakter kreditor og ber om at purregebyret krediteres. Dette nekter kreditor å gjøre, og sier de ikke mottok pengene før den 24.7, og at purringen da allerede var sendt ut. Har de rett til dette?
Svar:
Regelen om dette står i inkassoforskriften, som du finner på www.lovdata.no. Den sier at retten til å kreve gebyr, utløses av at kravet har stått ubetalt i 14 dager. Retten til å kreve slikt gebyr faller i utgangspunktet ikke bort hvis pengene er på vei når purringen går ut. (Men de aller fleste kreditorer frafaller slike krav rutinemessig). Hvis den purringen du har fått, BARE gjaldt inkassogebyret, så må det bety at pengene hadde kommet inn da kravet ble sendt ut. Og i så fall ville jeg i ditt sted ha protestert. Det er bare hvis de sender ut en purring at de kan kreve gebyr, og et gebyrkrav er ikke en purring selv om de skriver «purring» i overskriften.
1-2.Gebyrmessig erstatning for varsler
For skriftlig purring som er sendt tidligst 14 dager etter kravets forfall, og som angir kravets størrelse og hva kravet gjelder, kan fordringshaveren kreve et beløp lik en tidel av inkassosatsen.
For inkassovarsel etter inkassoloven § 9 som er sendt tidligst 14 dager etter kravets forfall, kan fordringshaveren kreve et beløp lik en tidel av inkassosatsen.
For betalingsoppfordring som tilfredsstiller kravene i inkassoloven § 10 og som fordringshaveren selv har sendt etter at skyldneren har oversittet en betalingsfrist på minst 14 dager fastsatt i purring eller inkassovarsel, kan fordringshaveren kreve et beløp lik tre tideler av inkassosatsen. En betaling anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdrag er innlevert til post eller bank innen fristens utløp.