Kompensasjon for manglende attest
Hvor alvorlig er det å ikke leverer attest etter endt arbeidsoppdrag? Hva kan man kreve som en kompensasjon? Trenger jeg å bevise at jeg har hatt økonomisk tap/ mistet jobbmuligheter grunnet dette? Kan man kreve noe i forhold til stress på grunn av arbeidskonflikt og urettferdig/ulovlig behandling? Kan jeg kreve erstatning på grunn av sjefens ledelsesfeil og ressursmangel som forhindret meg i å fullføre oppgaven min i kontraktperiode?
Svar:
Hei, du reiser mange spørsmål som krever flere opplysninger om en skal gi utfyllende svar og tilbakemelding.
Fra arbeidsmiljøloven:
§15-15.Attest
(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver
§19-1.Ansvar for innehaver av virksomhet, arbeidsgiver og den som i arbeidsgivers sted leder virksomheten
(1) Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av bestemmelse eller pålegg gitt i eller i medhold av denne lov, straffes innehaver av virksomhet, arbeidsgiver eller den som i arbeidsgivers sted leder virksomheten2 med bøter eller fengsel inntil ett år eller begge deler. Medvirkning straffes på samme måte, likevel slik at arbeidstaker straffes etter § 19-2
Hvis du er påført økonomiske tap som har sammenheng med manglende attest, så kan du opplagt fremme krav mot tidligere arbeidsgiver. Du må påregne at det også stilles krav til at du har utvist en form for aktivitet og pågang for å få attesten for å vinne frem med et erstatningskrav. Det kan være en "tornete" vei å gå, men mulighetene ligger der absolutt både ut fra arbeidsretten og ut fra erstatningsretten.