Kjøpt leilighet med feil på varmepumpe og jordfeil
Har kjøpt leilighet, og en uke etter overtagelse slo jordfeil ut flere ganger på kort tid. Fikk elektriker på plass for å feilsøke, uten at feil ble funnet. Fant etterhvert selv ut at det var varmepumpen som utløste det. Fikk en reparatør på plass, og har nå fått vite at jeg må enten kjøpe ny varmepumpe eller reparere for nesten samme sum. Spurte selger om jordfeil, og fikk vite at vedkommende ikke hadde hatt problem med jordfeil. Er det verdt å klage? Er det en "god" sak? Har ikke boligkjøperforsikring.
Svar:
I saker som dette kan det i teorien foreligge mangelsansvar i medhold av bestemmelsen i avhendingsloven § 3-9. Etter denne bestemmelsen fremgår det blant annet at mangel kan foreligge dersom eiendommen er i vesentlig dårligere stand enn hva kjøper hadde grunn til å tro tatt i betraktning kjøpesummen og omstendighetene for øvrig. For denne saken rent konkret blir det med andre ord et spørsmål om jordfeilen i leiligheten vil innebære at eiendommen er i vesentlig dårligere stand enn hva du som kjøper kunne forvente.
Utgangspunktet for vurderingen av vesentlighetsvilkåret, er at det må foreligge et klart misforhold mellom eiendommens tilstand og det kjøper hadde grunn til å regne med. I den anledning vil flere ulike omstendigheter ha relevans. Dette gjelder blant annet forholdet mellom kjøpesummen og kostnadene ved utbedring. Dette vil ikke i seg selv være avgjørende for vurderingen, men kan likevel ha en viss betydning. Tilsvarende vil det ha betydning hvorvidt eiendommen er solgt over eller under takst, hvor gammel eiendommen er og hvilke konkrete forventninger du som kjøper hadde til eiendommens standard ved inngåelse av avtalen. Også andre omstendigheter kan være relevante.
I dette tilfellet kan det kanskje være hensiktsmessig for deg å kontakte en advokat som da kan foreta en grundig vurdering av saken basert på salgsdokumentene og omstendighetene for øvrig. Du vil da kunne få et bedre grunnlag til å vurdere hvorvidt du bør gå videre med saken. I utgangspunktet vil jeg imidlertid anta at du neppe vil få medhold i et mangelskrav slik du beskriver saken.
For ordens skyld kan det også være greit å opplyse om at kjøper må reklamere innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget. I den anledning har det i praksis blitt lagt til grunn at en frist på tre måneder i utgangspunktet må anses å være tilstrekkelig for å gi kjøperen tid til å konsultere sakkyndige med videre for nærmere avklaring og verifisering av reklamasjonsgrunnlaget.