Kjøper klager på brukt fryser

Publisert: 11.02.2020

Jeg har solgt en nyere brukt fryser på Finn. Den har fungert problemfritt hos oss, og vi solgte den fordi vi hadde behov for en større. Dagen etter klager kjøper på at fryser ikke blir kald. Han sier at den ble transportert liggende, men at den stod oppreist tre timer før den ble skrudd på. Jeg kan ikke forstå annet enn at den må ha blitt skadet under transport. Kjøper dumpet fryseren foran vår inngangsdør, krever pengene tilbake og hevder han har kjøpt en fryser som ikke virker. Hvem har rett?

Svar:

Dette vil da være et bevisspørsmål relatert til om det er en mangel/skade, og årsaken. Normalt må man bevise at eiendelen hadde en mangel da den ble kjøpt, for å kunne heve kjøpet på denne måten. Så lenge dere har mottatt betaling og levert varen, må kjøper normalt kunne bevise mangel og årsak for mangel for å kunne få pengene tilbake.

Med vennlig hilsen, advokat Ida Helene Braastad Balke

Del denne artikkelen: