Hvem har ansvaret for ødelagt boblebad?

Publisert: 11.02.2020

Jeg har nylig kjøpt et jacuzzi. Dette ble fylt opp med vann, men viste seg å ha en defekt komponent som forårsaket at det ikke ville varmes opp. Jeg leide inn en elektriker for å finne feilen, og det ble sendt flere komponenter fra leverandøren for å forsøke å bytte ut disse, fant aldri feilen, og i påvente av siste komponent frøs vannet og ødela karet. Karet må nå kastes, og leverandøren mener jeg må erstatte dette selv da jeg ikke hadde tappet ut vannet før minusgradene kom. Er det riktig?

Svar:

Det kommer an på kjøpsavtalen og bruksmanualen for jacuzzien. Hvis den aktuelle skaden har skjedd pga. feil bruk står ikke selger ansvarlig for skaden. Men hvis årsaken til skaden skyldes at selger ikke har fulgt opp sitt ansvar- kan det være spørsmål om hvem som er nærmest til å ta risikoen. Uten nærmere opplysninger og avtalegrunnlaget er det vanskelig å mene noe sikkert om dette.

Med vennlig hilsen, advokat Ida Helene Braastad Balke

Del denne artikkelen: