Feil beløp på faktura
Bestilte noen varer i en norsk nettbutikk. I ordrebekreftelsen så står hele beløpet inkludert mva, frakt og porto. Pakken sendes via postoppkrav. Pakken ankommer post-i-butikk, og jeg får opplyst hentekode og beløpet å betale fra posten tilsendt per e-post. Beløpet som ble oppgitt at jeg skulle betale, samsvarte ikke med beløpet som stod på ordrebekreftelsen, og beløpet var 1000,- lavere. Jeg betaler, og går. 3 mnd senere får jeg faktura for utestående beløp, for deres feil. Må jeg betale?
Svar:
I utgangspunktet er det avtalen du har inngått som er den gjeldende. Det har ikke gått slik lang tid at passivitet/foreldelse eller lignende forhold hos kreditor anses å være relevant. Hvis noen gjør en tastefeil eller lignende, og den opprinnelige avtalen likevel er klar og forståelig, er man normalt bundet av den avtalen man har inngått.