Får purringer på returnerte lamper
Vi hentet lamper i en forretning i desember 2014. Leverte tilbake noen, beholdt resten. Fikk faktura på alle med forfall desember 2014. Ga beskjed om de leverte varene og ba om ny faktura. Hørte ingenting før oktober 2016. Fikk purring via tlf. Forklarte situasjonen. De skulle rydde opp og sende ny faktura. Hørte ingenting før mai 2018. Ny purring med samme faktura. Hva gjør jeg? Er saken foreldet selv om de har tatt kontakt? De kaster nå ballen over på meg og spør meg om forslag på løsning! Hva gjør jeg?
Svar:
Den alminnelige foreldelsesfristene er tre år. I utgangspunktet er kravet foreldet.
Foreldelsesfristen avbrytes ved betaling, erkjennelse av kravet eller at det tas ut rettslige skritt. Purringer avbryter ikke foreldelsesfristen.
Det innebærer at dersom du uttrykkelig erkjente kravet i oktober 2016 vil foreldelsesfristen være avbrutt da, slik at ny frist begynte å løpe i oktober 2016. Hvis ikke, er kravet foreldet.