Får ikke varene som er bestilt på nett

Publisert: 30.07.2019

Jeg har kjøpt en bilstolpakke på Internett. Pakken inneholder bilstol og reisetrille. Fått ordrebekreftelse på det jeg har bestilt. I bekreftelse stod det at mine varer ville bli sendt fra flere lager og dermed komme i flere forsendelser. Bilstol kom levert etter ca 1 uke, og da etterlyste jeg trille, men fikk til svar at pga teknisk feil på nettsiden vil jeg ikke få trille uten å betale 800 kr ekstra. Hvilke rettigheter har jeg?

Svar:

Hvis du har bestilt en vare og mottatt ordrebekreftelse, er det inngått en juridisk bindende avtale om kjøp. De kan ikke kreve ytterligere kr 800 for å levere varen.

Mottar du trillen innen rimelig tid, kan du betale det du mener er avtalt. Det er de som eventuelt må ta ut en forliksklage til forliksrådet for å kreve inn ytterligere kr 800. Det er ikke adgang til å kreve inn et omtvistet krav ved inkasso. Mottar du inkasso bør du orientere inkassobyrået om tvisten.

Hvis de ikke leverer trillen, kan du vurdere å klage gjennom forbrukerrådet/ forbrukertvistutvalget eller ta saken til forliksrådet. Du kan og kreve erstatning or merkostnad hvis du må kjøpe tilsvarende trille til en dyrere pris enn hva dere hadde avtalt.

Del denne artikkelen: