Arbeidstaker vil ikke signere arbeidsavtale

Publisert: 09.03.2018

Hvordan kan en arbeidsgiver reagere dersom den ansatte ikke vil signere arbeidsavtalen, men fortsetter i jobben som vanlig? Alle har krav på en skriftlig avtale, men det må vel gå begge veier? Kan man sette hardt mot hardt og si at dersom ikke arbeidsavtalen signeres av arbeidstaker kan man utgå at avtalen ikke aksepteres og at man av det "aksepterer" en oppsigelse? Dette er en ansatt som i 2 år ikke vil signere avtalen og hvor man nå er i ferd med å miste tålmodigheten på arbeidsgiversiden.

Svar:

Dersom det gjelder en ansatt som har vært i arbeid i to år, må man nok legge til grunn at det foreligger et ansettelsesforhold. I den situasjonen er det i prinsippet bare snakk om hvilke konkrete vilkår man er ansatt på, som følger av selve arbeidsavtalen.

Først å fremst vil jeg selvsagt anbefale at arbeidsgiver forsøker å få avklart hvorfor arbeidstakeren ikke vil signere på avtalen. Er det konkrete punkter i avtalen som partene er uenige om? I så fall må man forsøke å finne ut av dette.

Dersom man ikke kan finne en løsning hvor arbeidstaker signerer avtalen, blir det først og fremst viktig for arbeidsgiver å dokumentere at man har forsøkt å løse saken i minnelighet, før man eventuelt igangsetter en oppsigelse. Dersom man bestemmer seg for å avslutte arbeidsforholdet, bør arbeidsgiver ikke fokusere så mye på selve signaturen, men på de konkrete punktene i arbeidsavtalen som partene ikke kan bli enige om.

Generelt sett kan det nok også anbefales at arbeidsgiver får en mer konkret vurdering av saken fra en arbeidsrettsadvokat, før en eventuell oppsigelse igangsettes.

Del denne artikkelen: