Arbeidsgiver ønsker ikke lenger å dekke mobil
Jeg har en muntlig avtale med arbeidsgiver at de dekker mitt mobiltelefonabonnement. Jeg bruker min egen private mobil, både på jobb og utenfor ordinær arbeidssituasjon. Jeg skattes etter sjablongregelen. Inntil nå har jeg fått dekket mine telefonregninger i helhet. Nå ønsker ikke min arbeidsgiver å dekke deler av mine telefonregning. Det er heller ikke inngått noe avtale med min arbeidsgiver om hva de ikke dekker på telefonregning. De ber meg også å refundere deler av telefonregning de har dekket tidligere.
Svar:
Et arbeidsforhold er avtalebasert. Ved muntlig avtale om tilleggsytelser blir det fokus på hva som faktisk er ment avtalt. Praktiseringen av avtalen er et tolkingsmoment. Formålet med avtalen et annet. Lojalitet vil også være et tolkingsmoment. Det vil nok bli lagt vekt på arbeidsbehovet. Privat bruk vil normalt slå lite ut, da samtaler, SMS og normal databruk gjerne ikke utløser store tillegg. Det kan derimot være grunnlag for en revisjon om det er store tilleggsutgifter til privat bruk. Da kan det være bristende forutsetninger for arbeidsgiver. Da kan avtalen revideres. Rimelighet vil da være et kriterium. Arbeidsgiver vil muligens ha en viss styringsrett til å diktere hva som dekkes av privat bruk, innenfor rimelighetens grenser. Uansett vil det nok ikke kunne hevdes at en slik muntlig avtale pålegger arbeidsgiver å dekke alt det tenkelige som kan komme på mobilregningen. Det tror jeg enhver vil innse.