Reklamasjon

Innhold

Hvem har ansvaret for ødelagt vaskemaskin som ble kjøpt brukt?

03. jun 2019 · spørsmål

Selger ofte ting på Finn, og denne gangen en vaskemaskin. Den fungerte helt fint i 5 år, men solgte den grunnet bytte til ny kombi vask/tørk. Fant ikke transportskruer fra tidligere eier, men setter den pent på tralle og kjører heis ned til kjøper, som legger den sidelengs i bilen og drar. Etter 2 dager, ved 1. bruk, får han problemer med at sikringen går 30 min ut i bruk av maskinen, muligens grunnet vann som har rent på elektronikk/innsiden av maskinen under transport liggende. Ansvar?

Les mer

Kjøpe tilbake katt pga avtalebrudd

23. feb 2019 · spørsmål

Jeg solgte en katt av rasen Hellig Birma 20/12 - 18, til en dame, pga en avtale vi inngikk, nå har hun brutt den avtalen. Katten er chippet, registrert på meg ennå. Vi skrev ingen kontrakt i forbindelse av salget. Nå ønsker jeg å kjøpe katten tilbake. Hvilke mulighet har jeg og hvordan går jeg frem med dette?

Les mer

Dyrere fliser på bad enn forventet

31. jan 2019 · spørsmål

I blokken jeg bor i har nå samtlige leiligheter pusset opp badet på grunn av nye rør som måtte legges inn i hele bygget. I den anledning fikk alle tilbud om å pusse opp badet fra firmaet som skulle utføre jobben. Tilbudene var standard pakker, men jeg ønsket noe litt utenom de vanlig pakkene. Jeg gikk da for noen fliser som var større enn standard. I kontrakten står det at merkostnader vil påløpe. Når jeg fikk faktura står det at prisen var 600 kr pr km2. Dette var ikke opplyst. Er dette lovlig?

Les mer

Kjøpt valp med falsk stamtavle

16. nov 2018 · spørsmål

Pomeranian valp med falsk stamtavle, ikke godkjent klubb. Annonse, kjøpekontrakt, stamtavle sier Pomeranian. DNA-test viser blanding. Oppdretter tar inn drektige tisper fra "luguber" oppdretter i Latvia. Oppdretter nekter, men tilbyr å ta tilbake valpen. Vi er blitt så glad i hunden, og ønsker selvsagt å beholde den. Har jeg rett til refusjon da selger har tilbudt tilbakelevering? Mye ble avslørt om denne klubben i Svindeljegerne på TV3. Hunden har også diverse arvelige sykdommer.

Les mer

Vare fra Tise kom for sent

05. jun 2018 · spørsmål

Jeg avtalte med en som selger brukte varer på appen Tise at hun skulle sende et par sko, og hun lovte at de rakk å komme frem til 17.mai (hele formålet med varen). De kom nå og nå behøver jeg ikke varen. Selger nekter å motta varen i retur og refundere pengene, selv om avtalen rundt kjøper er brutt. Hvilke rettigheter har jeg? Hvis varen sendes i retur, kan hun nekte å gi meg pengene tilbake?

Les mer

Gjentagende problem med fjæring på bil

03. apr 2018 · spørsmål

Kjøpte bil av forhandler. Etter en stund viste det seg å være en feil med luftfjæringa på bilen. De reparerte bilen, men dette skjedde på nytt 2 ganger til med bare et par-tre ukers mellomrom. Nå har det skjedd en fjerde gang. Er dette god nok grunn til å kunne heve kjøpet?

Les mer

Må frakte båt langt for å få den reparert

03. apr 2018 · spørsmål

Kjøpte ny båt (23 fot) på båtmesse i mai 2013. En feil jeg har klaget på og selger har sagt han vil fikse om jeg bringer båten til Hitra i Trøndelag, jeg bor langt unna. Er det rett at jeg må bringe båten til hans verksted når han har solgt en båt med feil på? Feilen er at fabrikken som har bygd båten har brukt svartstål skruer i skrogsammen føyningen (bak fenderlist) som gjør at det renner rust vann ned over båten. Det skal være rustfrie skruer. Antatt arbeidstid ca.2-3 dager.

Les mer

Reklamere på bruktbil

03. apr 2018 · spørsmål

25. september kjøpte jeg en bil hos privatperson for ca 60 000 kroner. Nå i mars har bilen vært på EU-kontroll, og jeg har fått beskjed om at reparasjonskostnadene vil komme på 37 000. Dette er feil på bilen som jeg ikke har blitt forespeilet da jeg kjøpte den, blant annet rust i bærende elementer. Jeg ønsker selvfølgelig å heve kjøpet, men lurer på hvilke rettigheter jeg har i denne sammenhengen. Har jeg krav på dette?

Les mer

Kjøper klager på fuktskade i bobil

09. mar 2018 · spørsmål

Bestefar kjøpte en bobil i fjor importert fra Tyskland, men solgte den videre etter 6 uker. Den nye eieren har nå fått påvist fuktskader for til sammen 65 000,-. Fabrikken i Tyskland har sagt seg villig til å reparere den under forutsetning av at ny kjøper koster bilen til Tyskland. Hvis bilen blir reparert i Norge, dekker fabrikken i Tyskland halvparten av kostnadene. Har ny kjøper et krav mot bestefar på å få dekket den andre halvparten av kostnadene, eller krav på at bestefar skal betale turen?

Les mer

Får ikke reklamere på vare kjøpt på lagersalg

09. mar 2018 · spørsmål

Jeg kjøpte i november ett par sko jeg hadde ønsket meg en stund, på lagersalg. Skoene har en glidelåsfunksjon som nå har røket, noe uforståelig. Jeg tok kontakt med importøren og får følgende svar: "Varer man kjøper på sample sale får man dessverre ikke reklamert på. Det er varer vi selger for -70 % om ikke mer. Jeg ville hørt med en skomaker om de kan fikse glidelåsen.". Mitt spørsmål er: Er dette greit? Kan de forbeholde seg retten til å ikke tilby reklamasjon på nedsatte varer?

Les mer

Heve kjøp av russebuss

21. feb 2018 · spørsmål

Vi har kjøpt en russebuss som vi overtok for 8 måneder siden. Selger oppga ingen avvik ved kjøp. Nå i ettertid har vi funnet ut at taket er fult av hull og vi har en stor vannlekkasje i bussen grunnet dette. Selger ønsker ikke å la oss heve kjøpet eller gi oss erstatning da de mener det er egenforskyldt. I kontrakten står det selges "as is". Hvilke rettigheter har vi? Kan vi kreve noe tilbake? Vi har holdt tilbake siste del av kjøpesummen, og de krever å få betalt resten.

Les mer

Klage på bilverksted

04. feb 2018 · spørsmål

Trenger hjelp til å skrive krav til et firma. De har stilt feil diagnose på motorreparasjon med følger i at det måtte kjøpes ny motor etter deres feil reparasjon. Motoren de reparerte er bare å kaste.

Jeg og andre bilkyndige, verksmester, bilskolelærer osv mener regningen fra dem på 32 000,- er 100 % bortkastet. De tok først kompresjonstest ETTER de hadde fikset bilen for 32 000,- og finner da ut at det ikke lar seg fikse på fornuftig måte. NB: regningen er betalt.

Les mer

Håndverker vil ha betalt for dårlig utført jobb

10. jan 2018 · spørsmål

I write to you because I would like to obtain legal advice about some constructions that I made in my house. The worker who did it demands the payment of the invoices and for which he opened a file in the Forliksrådet. The worker committed a lot of bad work, also that same worker did electrical installations saying that he was an electrician, which is not true, and the same electrical installations were supported and certified by his son who is an electrician. I do not know how to approach all this.

Les mer

Bruke kameratens kvittering i reklamasjonssak

04. jan 2018 · spørsmål

La oss si at jeg har kjøpt en minnebrikke (USB) som har gått i stykker. En helt vanlig reklamasjonssak. Jeg har mistet kvitteringen, men en kamerat har identisk minnebrikke med kvittering. Er det ulovlig dersom jeg benytter meg av hans kvittering og reklamerer på min egen minnebrikke?

Les mer

Bilkjøp – mange tvister om bilkjøp

13. aug 2015 · artikkel

Forbrukerrådet mottar også en del klager på håndverkertjenester. Rørleggere kommer dårligst ut på denne delen av klagestatistikken. Misnøye med håndverkertjenester ender ikke sjelden med at forbrukere søker hjelp hos advokat. Årsaken til dette er at tvister om utførelse av håndverksarbeider kan dreie seg om betydelige beløp.   En advokat kan blant annet bistå med hvordan […]
Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

13. aug 2015 · artikkel

Før du fremmer saken din for en klagenemnd må du ha forsøkt å forhandle frem en løsning direkte med selger. Hvis du velger å ta en tvist til en klagenemnd må du være forberedt på at saksbehandlingen kan ta lang tid. Saksbehandlingen i Forbrukertvistutvalget og de ulike bransjenes klagenemnder er gratis eller svært billig å […]
Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

12. aug 2015 · artikkel

Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa. Du kan også få bistand ved tvister. […]
Les mer

Pass på klagefristen ved feil eller mangler

05. aug 2015 · artikkel

Ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet. Som forbruker kan du velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet […]
Les mer

Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel

05. aug 2015 · artikkel

Angrerett er noe annet enn en avbestillingsrett. Forbrukerkjøpsloven § 41 har regler om avbestillingsrett. En avbestilling må skje før varen er levert til forbrukeren, og forbrukeren kan her måtte betale erstatning til selger. Hva omfatter loven om angrerett? Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler, og/eller der kjøper og […]
Les mer