Oppsigelse
Innhold
Si opp jobben mens man er i permisjon
Jeg jobber som lege på universitetssykehus i fast stilling. Skal ut i svangerskapspermisjon fra juli i år, og i denne perioden har vi tenkt å flytte til en annen by. Kan jeg si opp stillingen min i permisjonstiden, slik at jeg ikke trenger å komme tilbake og jobbe de 3 månedene i oppsigelsestiden etter avsluttet permisjon?
Kan jeg si opp leiekontrakten?
Jeg leier en hybel. I kontrakten står det at kontrakten løper i et år. Videre står det at dersom jeg ønsker å flytte ut før kontraktens utløp, må jeg selv finne ny leietaker. Jeg måtte flytte ut et halvt år før utløpsdato. Har jeg rett til å si opp avtalen? Og i så fall, med hvilken frist? Det står ingenting om oppsigelse i kontrakten.
Oppsigelse – økte krav fra arbeidsgiver medfører oppsigelse
Mangelfulle arbeidsutførelse kan gi grunnlag for oppsigelse. Den ansattes arbeidsutførelse skal vurderes opp mot de kravene som gjelder for den aktuelle stillingen. Arbeidsprestasjonen må imidlertid ligge betydelig under det som arbeidsgiver bør kunne forvente, uten at det kan oppstilles noe krav om at arbeidsprestasjonen skal være vesentlig mangelfull, før oppsigelse kan anvendes. Det er arbeidsgiveren […]
Les mer
Oppsigelse – Tøft arbeidsliv og oppsigelser skaper tvister
Arbeidsmiljøloven sier at en arbeidstaker eller en gruppe av arbeidstakere bare kan sies opp hvis oppsigelsene er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgiverens eller arbeidstakerens forhold. Mange av tvistene i arbeidslivet gjelder spørsmål om en oppsigelse er saklig begrunnet. Når en oppsigelse begrunnes i forhold på arbeidstakerens side, kan årsaken for eksempel være at arbeidstakeren har vært beruset på […]
Les mer
Oppsigelse- mange brudd på reglene for oppsigelse
Det første eksempelet er at arbeidsgiveren sender en oppsigelse uten å ha drøftet saken med arbeidstakeren på forhånd. Når en domstol skal vurdere om en oppsigelse er saklig eller ikke, kan en uriktig saksbehandling være avgjørende. I denne sammenheng er det viktig å påpeke at det er arbeidsgiveren som har bevisbyrden for at det foreligger […]
Les mer
Nedbemanning – strenge krav ved nedbemanning
Det er arbeidsgiver som bestemmer hvordan en virksomhet skal organiseres og drives. Dersom arbeidsgiveren planlegger å gjennomføre en nedbemanning, stiller imidlertid arbeidsmiljøloven krav til blant annet saksbehandlingen, herunder krav om informasjon og drøfting. Generelle krav om informasjon og drøfting I henhold til bestemmelser i arbeidsmiljøloven om ivaretakelse av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, samt generelle regler […]
Les mer