Kjøp og salg av nye gjenstander

Innhold

Må betale mellomlegg for båt

14. jan 2021 · spørsmål

Har havnet i en litt vanskelig situasjon. Skrev en kontrakt på ett kjøp av båt på 2 255 000,-. Fikk ikkje ordnet finansiering og når har selger solgt båten for 2 000 000,- og ønsker at eg betaler mellomlegget på 225 500,-. Noe som kan gjøres her eller er det en tapt sak?

Les mer

Klage på fiskekjøp

26. nov 2020 · spørsmål

Jeg kjøper fisk fra selger over nettet. Jeg betaler 1500 kr for fiskene og frakt på 400 kr, men når pakken kommer fram er fiskene døde (Kjøpte seg 12 akvariefisker og noen torsker). Torskene hadde rett og slett spist slørhalene og senere dødd. Jeg ville heve kjøpet osv og krevde erstatning for transportutgiftene. Spørsmålet mitt er rett og slett bare om jeg får erstatning for transportutgiftene?

Les mer

Nettbutikk klarer ikke levere PC

15. okt 2020 · spørsmål

Jeg har kjøpt en bærbar pc fra en norsk nettbutikk på 1700 NOK og jeg betalt pengene ved Vipps og fikk en bestilt godkjenning fra nettbutikken, men akkurat nå de selger denne bærbar pc på 23 000 NOK i nettbutikken og de har sendt en melding til meg at den er gått ut (selv om de har flere i lager og selger at man kan se i nettbutikken) så vi kansellert din bestillingen og betaler tilbake din penger, de lyver i stedet for å si unnskyld. Er noe regler at beskytte kunde rett i denne situasjonen?

Les mer

Hvem skal lastes for manuell fakturafeil?

22. sep 2020 · spørsmål

For to måneder siden kjøpte jeg et plagg via en nettbutikk. Jeg valgte å betale med faktura og den er oppgjort iht betalingsfristen. Nå har butikken plagget kommer fra gjort en manuell feil slik at faktura er annullert og selskapet som utstedte faktura har gitt beskjed om at jeg har penger til gode (ikke fått disse pengene på konto). Har butikken da krav på å få igjen disse pengene de nå har «overført» til meg?

Les mer

Føler seg lurt etter laptop-kjøp

02. sep 2020 · spørsmål

Jeg har kjøpt en laptop fra en forhandler. Jeg ble fortalt at det var en demovare som hadde stått 3 måneder i butikken. Da jeg kom hjem oppdaget jeg noen bulker, men tenkte ikke noe mer på det. Noen måneder senere begynte skjermen å flikre, og da oppdaget jeg gjennom lenovo sin garanti at laptopen var fire år gammel. Her har jeg tydelig blitt løyet til og svindlet. Problemet er at jeg ikke har noen håndfaste beviser, og det blir ord mot ord. Hvilke rettigheter har jeg?

Les mer

Heve bobilkjøp

02. sep 2020 · spørsmål

Vi har kjøpt en bobil som vi ikke er fornøyd med. Vi har måttet fikse radioen selv, da den krevde passord og brukermanual som skulle inneholde passord var ikke i bilen. Vi måtte fikse lås i dørene som ikke var i orden etter utlevering. Madrass manglet, som vi vi selv fiksa bestilling på som vi ikke får glede av pga lang leveringstid. Knapp falt av som måtte bestilles, dør måtte fikses da vi måtte bruke unødvendig makt for å få igjen. Skriftelig mail er sendt der vi ønsker å heve kjøpet. Avvist.

Les mer

Reklamasjon på drill

02. sep 2020 · spørsmål

Nettbutikk avviser reklamasjonskrav på drill og påstår skrapemerker på siden av metallchuck er tegn på overbelastning frå brukerens side. Noko det åpenbart ikkje er, men snarere tegn på bruk ved trang tilkomst. Deretter påstår dei at forbrukerkjøpsloven §18 ilegger forbrukeren bevisbyrden og fraskriver seg videre bevisplikt. Er dette riktig tolkning av loven? I tillegg har bedriften fått produktet reparert uten samtykke og fakturert for det. Det overasker meg om det er lov.

Les mer

Får ikke levert stoler som er betalt

02. sep 2020 · spørsmål

Jeg har betalt kr 15 000 for 6 stoler, selskapet har kun levert 3. Selskapet har drevet med systematisk svindel over mange år, mange som meg som har blitt lurt. Namsmannen finner intet til utlegg, fordi penger blir sendt til eiers privatkonto. Eier har ingen privatformue, all formue er registrert på samboeren som VAR styremedlem da jeg kjøpte varene. Kan samboeren bli personlig ansvarlig for ikke å oppfylle plikter som styremedlem? Hvordan går jeg fram? Sender gjerne mer info. ved behov.

Les mer

Reklamasjon på bil

05. jun 2020 · spørsmål

Jeg kjøpte en bil av en forhandler for to år siden. Bilen var ikke i den stand selgeren mente den skulle være. Jeg har fått rettshjelp av en advokat. Men jeg lurte på hva skjer med rettssaken hvis forhandler går konkurs.

Les mer

Feil på ny bil

05. mar 2020 · spørsmål

Jeg har kjøpt en bil fra bilforhandler og tok lån på det. Bilen er over 100 000 kroner. Kjøpt den 8.11.19. Opplevde første feil og det var vannlekkasje inne bilen i 28.11.19. Bilen tatt på verksted første gang i 6.12.19, etter langt diskusjon med bilselgeren. Bilen levert til selgeren på torsdag 5.12 og tatt på verksted på tirsdag 10.12, selv jeg sa at jeg avhengig av bilen. Problemet var ikke løst og tatt kontakt med selgeren igjen (tok 6 dager for å svare meg). Kan jeg reklamere?

Les mer

Kjøper klager på brukt fryser

11. feb 2020 · spørsmål

Jeg har solgt en nyere brukt fryser på Finn. Den har fungert problemfritt hos oss, og vi solgte den fordi vi hadde behov for en større. Dagen etter klager kjøper på at fryser ikke blir kald. Han sier at den ble transportert liggende, men at den stod oppreist tre timer før den ble skrudd på. Jeg kan ikke forstå annet enn at den må ha blitt skadet under transport. Kjøper dumpet fryseren foran vår inngangsdør, krever pengene tilbake og hevder han har kjøpt en fryser som ikke virker. Hvem har rett?

Les mer

Import av varer som er fritatt toll

15. jan 2020 · spørsmål

Ved import av varer som er fritatt toll/mva så har Posten begynt å legge på et fortollingsgebyr som man ikke får refundert selv om Tolletaten gjør om fortollingen og bekrefter at det er fritatt. Har de (Posten) lov til det? Tidligere fikk man det tilbakebetalt når man fikk saken godkjent hos Tolletaten (fikk først tilbake feilaktig toll fra Tolletaten og deretter gebyret fra Posten). Gjelder import av kunst i dette tilfellet.

Les mer

Får ikke byttet varer kjøpt på Black Friday

09. des 2019 · spørsmål

Kort fortalt. Handlet en olivenolje redusert med 30 prosent og noe annet som var innpakket i glass til ordinær pris på Black friday. Handlet på butikk hvor de ansatte hevder er en privat eid butikk. Når jeg idag onsdag 4 des. går tilbake med varene og medfølgende kvittering og ønsker å returnerer for å få pengene tilbake. Varene har selvsagt ikke blitt åpnet. Jeg kunne ikke få bytte dem mot kvitteringen fordi det var en privateid butikk. Er dette lov ifølge kjøpsloven?

Les mer

Må betale for returseddel

16. sep 2019 · spørsmål

Jeg har nylig kjøpt en vare via en interiørbutikk på nett. Jeg ønsker nå å returnere denne varen. Det fulgte ikke med et returskjema i mottatt pakke. Når jeg leser på vilkår siden til nettbutikken står det at jeg må varsle leverandør før jeg returnerer varene og det koster 99,- å få returseddel tilsendt. I tillegg må jeg betale for returkostnader når jeg sender pakken tilbake. Er det riktig at jeg skal betale 99,- for å få ettersendt en returseddel? Burde ikke den ha ligget med pakken?

Les mer

Robotgressklipper fungerer ikke på eiendommen

16. sep 2019 · spørsmål

Jeg har kjøpt en robotgressklipper inkludert montering. Selger og montør er samme bedrift. Kostnaden for klipperen var 39 000 og monteringen 13 000. Dette inkluderte befaring og vurdering av behov i forkant. Jeg har ikke hatt noe med montering eller valg av klipper å gjøre. Dette overlot jeg til dem. Nå viser det seg at produktet ikke fungerer pga for stor og komplisert eiendom. Hvilken lov gjelder; forbrukerkjøpsloven eller håndverkertjenesteloven?

Les mer

Fått for mange varer i posten

09. sep 2019 · spørsmål

Har en del eksempler der jeg har fått tilsendt produkter som jeg ikke har bestilt, eller fått tilsendt et for mye. Ikke feil med en jakke, fikk tilsendt en ny jakke som erstatning etter å ha sendt inn min gamle. Litt etter fikk jeg enda en jakke i posten, prisen var på rundt 3000 kroner. Jeg hadde også problemer med et elektronisk produkt til 13 000 kroner, sendte det inn. Fikk nytt sendt til meg i posten, to uker etter får jeg enda et. Må jeg si ifra om feilen, kan jeg få krav om å betale?

Les mer

Må betale deler av avbestilt sofa

03. sep 2019 · spørsmål

Har bestilt en sofa for 2 uker siden, med 6 uker leveringstid. Spurte i dag om jeg kunne avbestille den da jeg angret. Fikk da beskjed om at jeg må betale kr. 2000 kr. Jeg har ikke skrevet under på noe papirer. Må jeg betale dette?

Les mer

Feil på ny bil

27. aug 2019 · spørsmål

Jeg har kjøpt en bil fra forhandler som skulle være fri for feil det viser seg i ettertid at det var 3 store feil. Feil i forstilling, feil i air condition og feil i bolter (det er sikkerhetsbolt i hvert hjul). Dermed er det en bolt som kan brukes for å skifte dekk, og den fikk jeg aldri. Hvilken rett har jeg til å kreve retting eller heving av kjøp?

Les mer

Kjøpt motorsykkel med girfeil

23. aug 2019 · spørsmål

Har nylig kjøpt en lett motorsykkel hos ordinær forhandler. Der hvor giret plutselig stoppet og fungere, alt tyder på at dette er en konstruksjonsfeil. Nå har det gått litt over en uke og de har så vidt begynt å sjekke feilen. 1. Har jeg rett til låne-sykkel av forhandler? 2. Siden det er en stor vesentlig feil, som kan være potensielt farlig hvis det skulle gjenta seg, kan jeg heve kjøpet?

Les mer