Misfornøyd med Mercedes

Publisert: 03.09.2019

Jeg og min kjæreste har kjøpt en Mercedes 250 E klasse i sommer. Den er kjøpt hos forhandler. Etter 3 uker røk lufttrykksensoren. Det kan skje og det ble fikset. Men vi merket også en klunkelyd fra understellet der et rør var løst. Som ble strammet på plass. Vi merket også at girkassen svettet og headsfree-en har sluttet å funke og beltestrammer har sluttet å funke. Vi kjøpte bilen for 319 000 kr og forventer at dette skal være i orden. Er dette da grunn til å få heve kjøpet?

Svar:

Det sentrale utgangspunktet vil her være hva som er avtalt.
Det følger av forbrukerkjøpsloven § 15 at "Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen."

Bilen har en mangel hvis den ikke er i den stand som dere har avtalt. Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende. Som kjøper kan dere altså ikke forvente det samme av en brukt bil, som av en ny bil.

Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes:

* normal slitasje
* skade dere selv har påført bilen
* ytre påvirkninger

Enkelt kan man si at jo eldre bilen er, jo billigere den er, og jo lenger den er kjørt, desto mindre kan dere forvente av den. Dere kan heller ikke klage på noe dere kjente, eller måtte kjenne til, da dere kjøpte bilen, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 tredje ledd.

Hvis dere mener bilen er i dårligere stand enn det dere kunne forvente, kan det være lurt å få en sakkyndig vurdering. En slik vurdering gjøres av en fagperson, som kan si noe om hvorvidt det foreligger en feil, hva som er årsak til feilen, og hva en reparasjon vil koste.

Dersom det foreligger en mangel må dere først akseptere at selgeren forsøker å rette opp mangelen, dersom dette tilbys. Dette skal skje innen rimelig tid, og uten kostnader eller vesentlig ulempe for dere. Selger kan foreta to forsøk på å rette samme mangel, jf. forbrukerkjøpsloven §§ 29 og 30.

Om selger ikke tilbyr å rette mangelen, og mangelen ikke er uvesentlig, kan dere heve kjøpet.
Dere kan ikke heve kjøpet dersom selgeren sørger for retting i samsvar med loven, jf. § 29 tredje ledd

Del denne artikkelen: