Får ikke varene som er bestilt på nett
Jeg har kjøpt en bilstolpakke på Internett. Pakken inneholder bilstol og reisetrille. Fått ordrebekreftelse på det jeg har bestilt. I bekreftelse stod det at mine varer ville bli sendt fra flere lager og dermed komme i flere forsendelser. Bilstol kom levert etter ca 1 uke, og da etterlyste jeg trille, men fikk til svar at pga teknisk feil på nettsiden vil jeg ikke få trille uten å betale 800 kr ekstra. Hvilke rettigheter har jeg?
Svar:
Hvis du har bestilt en vare og mottatt ordrebekreftelse, er det inngått en juridisk bindende avtale om kjøp. De kan ikke kreve ytterligere kr 800 for å levere varen.
Mottar du trillen innen rimelig tid, kan du betale det du mener er avtalt. Det er de som eventuelt må ta ut en forliksklage til forliksrådet for å kreve inn ytterligere kr 800. Det er ikke adgang til å kreve inn et omtvistet krav ved inkasso. Mottar du inkasso bør du orientere inkassobyrået om tvisten.
Hvis de ikke leverer trillen, kan du vurdere å klage gjennom forbrukerrådet/ forbrukertvistutvalget eller ta saken til forliksrådet. Du kan og kreve erstatning or merkostnad hvis du må kjøpe tilsvarende trille til en dyrere pris enn hva dere hadde avtalt.