Ikke fått skriftlig arbeidsavtale fra arbeidsgiver

Publisert: 13.06.2019

Jeg har nettopp begynt i jobb (min første jobb) og har enda ikke fått kontrakt. Har jobba 2 uker og skulle få kontrakt, men arbeidsgiver har utsatt det 3-6 ganger nå. Hadde avtale i dag, men arbeidsgiver tok ferie og dro uten å møte meg og blir borte 1 uke. Har jeg rett på lønn selv om jeg ikke har kontrakt?

Svar:

Jeg tror nok at du allerede har en avtale om hvilket arbeide du skal utføre, arbeidstid og hvilken lønn du skal ha. Jeg går derfor ut fra at du mener at du ikke har fått en skriftlig kontrakt. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Men det er mye mer betryggende å ha avtalen skriftlig via et kontraktsdokument. Det er noe du også har krav på etter arbeidsmiljøloven. Jeg vil anbefale deg å fortsette å mase på din arbeidsgiver, men send e-post slik at du kan dokumentere at du har etterspurt kontrakten.
Du har krav på å få den skriftlige arbeidsavtalen (kontrakten) innen 1 - en - måned etter at arbeidsforholdet ble påbegynt. Dette følger av arbeidsmiljølovens § 14-5. § 14-5 bestemmer at du har krav på kontrakt, og § 14-6 bestemmer hva den må inneholde.

Med vennlig hilsen, advokat Ådne Jareld

Del denne artikkelen: