Innkalt til møte med arbeidsgiver

Publisert: 02.04.2019
Emneord:

Jeg har fått innkallelse til møte med enhetsleder og fagleder der jeg bli anbefalt å ta med en tillitsperson. Saken gjelder mitt sykefravær (Har kanskje endel enkeltdager men synes ikke mitt fravær er merkbart større enn de andre ansatte). Må jeg kommentere dette? Andre punkt er at jeg skulle ha kommet med uttalelser som påvirker arbeidsmiljø negativt og arbeidsgiver omdømme. Vet ikke hva de sikter til. Har jeg ikke krav på spesifikk i formasjon for å kunne forberede meg til møtet?

Svar:

Når du leser dette, er nok møtet over for lengst. Men din "holdning" som du tilkjennegir ved at du sammenligner ditt sykefravær i relasjon til andre ansatte, er kanskje nøkkelen her. Sykefravær er kun noe en har krav på når en er syk, uavhengig av hvorledes andre ansatte håndterer egne sykefravær. Det arbeidsgiver kan gjøre, om en ansatt mistenkes for å misbruke egenmelding, er å kreve at den ansatte alltid skal benytte legeerklæring, også ved fravær enkeltdager. Du kan altså bli fratatt retten til å være syk uten legemelding. Hvis du har hatt fravær uten å være syk og uten å ha fri, kan du bli sagt opp på grunn av ditt fravær uten gyldig grunn. Dette er alvorlig. Håper du kan få ryddet opp i dette og at din arbeidsgiver gir deg en ny sjanse. Du har ikke noe krav på å vite nøyaktig hva som skal tas opp. Derimot er det ditt privilegium å ikke kommentere det som kommer frem, men å be om et nytt møte når du får vurdert de opplysninger som arbeidsgiver gir i møtet, hvis arbeidsgiver vil ha ditt svar/din tilbakemelding. Lykke til.

Med vennlig hilsen, advokat Ådne Jareld

Del denne artikkelen: