Erstatningskrav etter leie av sommerhus

Publisert: 16.11.2018

Vi leide i sommer et hus i Kristiansand og måtte i den forbindelse inn med et depositum på 3000 kr. Da vi dro, ble strømforbruk beregnet til ca 175 kr. Vi fikk så beskjed om at den ene sofaputen hadde fått en flekk slik at den måtte renses. Etter en stund stoppet kommunikasjonen, og nå får vi ikke tak i henne per mail, sms eller telefon. Vi har vært i kontakt med lokale renserier, og de anser at dette ville kostet ca 150 kr. Dette ble også formidlet til utleier. Hvordan går vi videre?

Svar:

Ettersom verdiene er såpass lave i dette tilfellet kan dere helt enkelt sende en skriftlig henvendelse til utleier hvor dere opplyser om at det vil bli overført et beløp på kr. 150,- for dekning for skadene på sofaputen. Alternativt kan dere foreslå at beløpet trekkes fra depositumet dersom det mot formodning fortsatt ikke skulle være utbetalt. I henvendelsen bør dere samtidig presisere at utleier gis en frist på 14 dager til å fremsette eventuelle innsigelser til en slik løsning.

Del denne artikkelen: