Tannlegegaranti fra NAV ble ugyldig under behandling
Tannlegen min gikk ut i permisjon og avsluttet behandlingen før alt var gjort. Etter å ha kontaktet dem, så fikk jeg beskjed om at tannlegegarantien ifra NAV fortsatt var gyldig. Jeg satte opp time og forhørte meg igjen med den nye tannlegen jeg fikk. Igjen fikk jeg bekreftet at garantien var gyldig og behandlingen var dekket. Halvveis ut i behandlingen fikk jeg beskjed om at den ikke var dekket likevel fordi den var allerede levert inn, og nå krever de masse penger fra meg. Noe jeg kan gjøre?
Svar:
Dersom NAV har utstedt en garanti for tannbehandling, så bør du først avklare hva som har skjedd med garantien. Dersom garantien kun er utløpt på dato, så kan den eventuelt fornyes. Garantien kan også ha en beløpsgrensen. NAV bør også kunne rettlede deg i forhold til vilkårene for garantien, herunder om den forutsetter en egenbetaling.
I forkant av behandlingen skal tannlegen gi et overslag over kostnadene ved behandling. Dette følger av prisopplysningsforskriften § 18 som gjelder pristilbud for tannhelsetjenester. Denne bestemmelsen slår fast at tannlegen uoppfordret skal gi forbrukeren et skriftlig tilbud med totalprisen før behandlingen starter, dersom prisen forventes å overstige kr. 5.000,-. Dersom folketrygden yter stønad til behandlingen skal dette fremgå i totalprisen. NAV kommune regnes i denne sammenheng ikke som "folketrygden", men hensynet om mest mulig korrekt pris til forbrukeren gjør seg gjeldende.
Ved brudd på prisopplysningsforskriften kan det klages til Forbrukertilsynet: https://www.forbrukertilsynet.no/.
Utover dette er avtale mellom forbruker og tannlege og tannhelsetjenester på vanlig måte en avtale. Tannlegeforeningen viser på sine nettsider til at håndverkertjenestelovens bestemmelser kan danne utgangspunkt for vurderingen av visse tvister mellom forbruker og tannlege. Håndverkertjenesteloven gjelder formelt ikke for avtaler om behandling av verken mennesker eller dyr. Loven bygger imidlertid på alminnelige prinsipper for regulering av avtaler. Utgangspunktet er at avtaler skal holdes, og oppfylles slik som de er inngått. Pris for tjenesten og tjenestens omfang er viktige elementer i en hver tjenesteavtale. Partenes forutsetninger er viktige for tolkningen av avtalen. Dersom din reelle kostnad først fremkommer langt inn i en kostbar behandling, så er dette et forhold som du bør få avklart, eventuelt ved kontakt med Forbrukertilsynet.