Hvem skal betale for skadene på hotellrommet?

Publisert: 03.05.2018
Emneord:

Jeg var på et hotell i januar gjennom en arrangør. Nå, 4 måneder etterpå fikk jeg en faktura for en ødelagt stol på hotellrommet ( faktura kom fra arrangøren). Har de rett til å fakturere meg hvis de ikke har noe bevis på at stolen på rommet var ødelagt? I så fall hvilke bevis er OK? Jeg ønsker helst å få bildebevis, men det får jeg ikke.

Svar:

Utgangspunktet for erstatning for skade på ting - (for eksempel en stol) - er at den som gjør skaden skal betale erstatning. Normalt kreves det en grad av skyld - for eksempel at man har vært uaktsom.
Det er den som krever erstatning som må bevise at skaden har skjedd, hvem som er ansvarlig og hvilket tap som er lidt. Det er ikke formelle regler for hvilke bevis som gjelder, og slik sett kan bilder, dokumenter, beskrivelser og uttalelser brukes som bevis. De ulike bevisene må så vurderes, for å finne ut hva som er mest sannsynlig.

Normalt vil det være hotellet - som eier stolen - som er skadelidt og som har krav på erstatning. I dette tilfellet er det arrangøren som har fremsatt kravet. Hvis det legges til grunn at kravet er reelt, og utbetalt av arrangøren til hotellet, så er hovedregelen at arrangøren kan videreføre kravet til deg. Dette kalles regress. Hovedregelen om regress er at den som betaler en annen sin forpliktelse kan kreve refusjon hos den opprinnelig ansvarlige.

Med vennlig hilsen, advokat Christian Grahl-Madsen

Del denne artikkelen: