Regler om sletting av e-post og telefon

Publisert: 31.08.2021
Emneord:

Slik jeg har skjønt det er veldig strengt regulert angående den ansattes epostadresse når personen slutter. Dette finner jeg mye god info om på nettet og det går igjen at at eposten skal avsluttes. Hvordan er dette når det gjelder telefonnummer? Telefonnummeret er om lag 10-15 år, men ble tatt med inn i bedriften når den ansatte startet for ca 5 år siden. Det er regulert i kontrakt at firmaet overtar nummeret og den ansatte får dette ikke med seg videre. Skulle tlfnr vært lagt "dødt"?

Svar:

Det er riktig at arbeidsgiver plikter å avslutte den ansattes epostkonto når arbeidsforholdet avsluttes. Dette betyr at epostkontoen skal deaktiveres, og den aktuelle e-postadressen vil i praksis ikke lenger være en gyldig adresse. Det gjelder ikke samme krav til telefonnummer, selv om det kan dras paralleller mellom epostmeldinger og tekstmeldinger. Innholdet på telefonen skal i likhet med det som gjelder for epostkontoen slettes, men selve telefonnummeret vil fortsatt være i bruk. Telefonnummer vil ikke slettes på samme måte som en epostkonto, men personopplysninger knyttet til nummeret slettes. Juridisk eier av telefonnummeret vil være firmaet.

Med vennlig hilsen, advokat Susanne Danielsen

Del denne artikkelen: